Polska uznawana jest za kraj, w którym organizacja ruchu drogowego jest najmniej przyjazna i najbardziej niebezpieczna dla pieszych, a wypadki z ich udziałem stanowią ponad 26 procent wszystkich wypadków drogowych.
Najczęstsze przyczyny zagrożeń na drogach dotyczą nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu, nieprawidłowego przejeżdżania przejść przez kierowców i nadmiernej prędkości jazdy, która prowadzi do potrąceń, w tym często śmiertelnych. Do większości wypadków dochodzi w terenie zabudowanym.
Za taki stan rzeczy odpowiedzialni są kierowcy popełniający błędy, ale również planiści i projektanci dróg oraz osoby odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniej infrastruktury.
Takiego podrÄ™cznika brakowaÅ‚o od lat, jak przyznajÄ… twórcy monografii. W 2013 roku przeprowadzono badania skutecznoÅ›ci wybranych urzÄ…dzeÅ„ bezpieczeÅ„stwa pieszych, sporzÄ…dzajÄ…c analizy i miÄ™dzynarodowy przeglÄ…d dobrych praktyk. Tak powstaÅ‚ podrÄ™cznik „Ochrona pieszychâ€, bÄ™dÄ…cy swoistym przewodnikiem dla instytucji i urzÄ™dów odpowiedzialnych za sprawy bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego. Książka ma posÅ‚użyć również podmiotom zarzÄ…dzajÄ…cym drogami i ruchem drogowym w analizowaniu zagrożeÅ„ i planowaniu Å›rodków poprawy bezpieczeÅ„stwa pieszych. BÄ™dÄ… z niej korzystać także studenci i pracownicy naukowi kierunków technicznych z zakresu transportu, inżynierii lÄ…dowej i bezpieczeÅ„stwa.
W monografii znajdziemy opis problematyki ruchu pieszych oraz rekomendacje do praktycznych zastosowań, w tym: metod diagnozowania zagrożeń bezpieczeństwa pieszych, wdrażania środków poprawy bezpieczeństwa, monitoringu oraz ewaluacji środków poprawiających bezpieczeństwo pieszych.