Pierwsza linia kolejowa w obrębie teraz obowiązujących granic zaczęła działać w 1842 roku – była to linia z Wrocławia do Oławy, wkrótce przedłużona do Brzegu. Jednak od tego czasu wiele się zmieniło. Obecnie najważniejsze szlaki kolejowe to m.in. to tzw. magistrala węglowa – linia z Górnego Śląska przez Herby, Karsznicę, Inowrocław i Bydgoszcz do Gdyni; linia wschód – zachód z Kunowic przez Poznań, Kutno, Skierniewice, Łuków do Terespola; linia wschód – zachód z Kunowic przez Zieloną Górę, Głogów, Wrocław, Opole, Górny Śląsk, Kraków, Tarnów, Rzeszów do Medyki; linia ze Szczecina przez Krzyż, Poznań, Ostrów Wielkopolski, Kluczbork do Górnego Śląska; a także Centralna Magistrala Kolejowa z Zawiercia do Grodziska Mazowieckiego.

Rola transportu kolejowego jest wciąż wzmacniana i jest to jedno ze strategicznych zadań, aby ten rodzaj transportu w najbliższym czasie zajął stabilną pozycję na rynku. Należy zadbać o podniesienie jego konkurencyjności w porównaniu do innych rodzajów transportu, które są lepsze ze względu na koszt, czas podróży, komfort i poziom bezpieczeństwa. Planowane są zatem inwestycje, usprawnienia, zmiany, wprowadzenie nowych technologii itd. Można zaobserwować znaczną modernizację linii kolejowych w różnych częściach Polski.

Zarządcą większości linii kolejowych w Polsce jest przedsiębiorstwo PKP Polskie Linie Kolejowe, należące do państwowych Polskich Kolei Państwowych. Do najważniejszych przewoźników pasażerskich należą PKP Intercity oraz spółka Przewozy Regionalne.

Trzeba zatem pamiętać, że transport kolejowy w Polsce to nie tylko Grupa PKP – ważną rolę w codziennych przewozach pełnią także koleje regionalne, dzięki którym wiele osób może dojeżdżać do pracy – m.in. ze Skierniewic i Żyrardowa do Warszawy czy z Oleśnicy do Wrocławia itd. Na rynku kolejowym w Polsce działa aż ponad stu przewoźników kolejowych z własną licencją na przewozy osób i rzeczy oraz udostępnianie pociągów.

KKw, fot.Learen/Pixabay