Transport lądowy (drogowy, kolejowy, wodny śródlądowy) to podstawa systemu transportowego w Polsce. Stanowi również podstawowe narzędzie integracji przestrzennej polskiej gospodarki z rynkiem Unii Europejskiej.
Rozwój infrastruktury to jeden z priorytetów polskiej administracji. Transport drogowy w Polsce odgrywa bardzo duże znaczenie, gdyż ponad 85% ładunków przewożonych jest ciężarówkami. Przez Polskę przejeżdża również wiele pojazdów w ruchu tranzytowym między Europą Zachodnią i Południową, a krajami wschodniej części kontynentu – np. Litwą, Łotwą, Rosją, Ukrainą, Kazachstanem itd., a pozostałymi krajami.
Polska słynie ze swojego strategicznego położenia. Jej lokalizacja w centrum Europy sprawia, że chętnie lokowane są tu różne inwestycje i budowane powierzchnie magazynowe, które budzą duże zainteresowanie wśród przedsiębiorców zagranicznych. Położenie Polski w centrum Europy jest atrakcyjne dla wielu firm zagranicznych, które, budując w naszym kraju nowoczesne centra logistyczne, mogą skrócić czas dostaw i realizacji zamówień.
Prowadzące przez Polskę międzynarodowe szlaki drogowe to m.in. E28, E30 ze Świecka do Terespola, E40 ze Zgorzelca na Ukrainę, E65 ze Świnoujścia do Jeleniej Góry i do Jakuszyc niedaleko czeskiej granicy, E75 z Gdańska do Cieszyna przy czeskiej granicy, E77 z Gdańska do przejścia granicznego ze Słowacją.
Co więcej, z Warszawy można w kilka godzin dojechać m.in. do Berlina, Wiednia, Bratysławy czy Pragi. Przecinają się tu główne szlaki komunikacyjne z północy na południe i ze wschodu na zachód Europy, a także kilka korytarzy transeuropejskich, m.in. z Helsinek przez Warszawę czy z Gdańska do Brna.
Warto również odnotować, że drogi prowadzące przez Polskę – np. autostrady – są nieustannie rozbudowywane i unowocześniane. Powstaje coraz więcej obwodnic. Należy zauważyć owocną współpracę z dyrekcjami dróg i samorządami innych państw oraz korzystanie z pomocy funduszy Unii Europejskiej.
Karo, fot. 12019 / Pixabay