Od 1 września PKP InterCity planuje zlikwidować wszystkie dalekobieżne połączenia kolejowe do Zamościa i Bełżca, pozostawiając mieszkańców oraz turystów bez kluczowego środka transportu. Zamiast pociągów wprowadzona zostanie Komunikacja Zastępcza Autobusowa (KKA), co wzbudziło falę oburzenia nie tylko wśród mieszkańców Zamojszczyzny, ale także miłośników kolei, samorządowców oraz organizacji społecznych. Decyzja PKP IC uderza w jeden z najpiękniejszych i najważniejszych turystycznie regionów Polski, pozbawiając go możliwości rozwoju i komfortowej komunikacji z resztą kraju.
Kolej na Roztoczu od lat stanowiła kluczowy element infrastruktury komunikacyjnej regionu. Pociągi łączyły Zamojszczyznę z dużymi miastami Polski, jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, umożliwiając turystom i mieszkańcom łatwy dostęp do tej malowniczej części kraju. Roztocze to nie tylko perła turystyczna, ale również obszar o dużym znaczeniu gospodarczym. W miejscowościach takich jak Zwierzyniec, Bełżec, czy Szczebrzeszyn turystyka odgrywa kluczową rolę w lokalnej ekonomii.
Likwidacja połączeń kolejowych to cios nie tylko dla turystyki, ale także dla rozwoju regionu, który już teraz boryka się z problemami komunikacyjnymi. Drogi na Zamojszczyźnie pozostawiają wiele do życzenia, a kolej stanowiła bezpieczną i wygodną alternatywę, szczególnie dla grup turystycznych, rodzin czy osób niepełnosprawnych.
Protest Społeczny: Nie dla Likwidacji!
Decyzja PKP InterCity wywołała natychmiastową reakcję społeczności lokalnych oraz miłośników kolei z całej Polski. Na forach internetowych, takich jak PTT, pojawiły się wezwania do organizowania protestów, pisania petycji i wysyłania listów do władz samorządowych oraz rządowych. Jak podkreślają uczestnicy dyskusji, działania w obronie kolei nie mogą ograniczać się tylko do lokalnych inicjatyw. Potrzebna jest interwencja na szczeblu krajowym, a nawet europejskim, aby przypomnieć decydentom, że kolej to nie tylko biznes, ale także istotny element infrastruktury społecznej.
W jednym z postów forumowicz „m0ke” nawołuje: „Trzeba zrobić zadymę na poziomie urzędów miast i gmin, bo te miejscowości żyją z turystyki, a kolej odgrywa tu wielką rolę w napływie turystów.” Forumowicze, w tym aktywiści, tacy jak „zgred” i „Dostojny Kocur”, podkreślają, że władze lokalne i regionalne muszą zrozumieć wagę problemu i dołączyć do protestu.
W odpowiedzi na narastające niezadowolenie, Lokalna Organizacja Turystyczna ROZTOCZE wystosowała otwarty list protestacyjny, w którym wzywa do wstrzymania planowanej likwidacji połączeń kolejowych. „Zamość, Zwierzyniec, Susiec, Bełżec i Horyniec-Zdrój stracą turystów, a wraz z nimi straci cały region”, czytamy w liście.
Komunikacja Zastępcza Autobusowa: Rozwiązanie Problemów czy Ich Pogłębienie?
PKP InterCity broni swojej decyzji, argumentując, że KKA (Komunikacja Zastępcza Autobusowa) jest adekwatną alternatywą dla likwidowanych połączeń. Jednak dla mieszkańców regionu oraz turystów, którzy przyjeżdżają na Roztocze, autobus nie zastąpi pociągu. Jak zauważają forumowicze, autobusy nie zapewniają takiego komfortu, szczególnie dla grup zorganizowanych, rowerzystów czy osób starszych. Kolej jest również bardziej ekologiczna i przyjazna środowisku.
Użytkownik forum „zgred” z sarkazmem pisze: „KKA to jakiś żart. Roztocze zawsze pokonywałem pociągami… od małego knypka uwielbiałem tam jeździć. A teraz co?! Zamość chcą zabrać?!” Tego typu komentarze ilustrują, jak silne emocje wywołuje decyzja PKP IC, szczególnie wśród osób związanych z koleją.
Rola Kolei w Wyrównywaniu Szans Regionów
Kolej to nie tylko transport – to także narzędzie wyrównywania szans regionów o mniejszym dostępie do infrastruktury. Decyzja o likwidacji połączeń kolejowych na Zamojszczyźnie wpisuje się w szerszy problem dyskryminacji regionów wschodnich, które już teraz mają ograniczony dostęp do nowoczesnych środków transportu.
Jak zwraca uwagę Michał Basiński, prezes LOT Roztocze, „Transport kolejowy nie może być traktowany wyłącznie jako przedsięwzięcie komercyjne. Kolej pełni ważną rolę społeczną, pobudzającą gospodarkę regionów i przyczyniającą się do wyrównywania dysproporcji w rozwoju kraju.”
Co Dalej?
Protestujący liczą na to, że głos mieszkańców regionu i sympatyków kolei dotrze do decydentów. W działania angażują się lokalne władze, przedsiębiorcy oraz organizacje pozarządowe. Wszyscy mają nadzieję, że PKP InterCity zmieni swoje plany i uratuje połączenia kolejowe, które są niezbędne dla dalszego rozwoju Roztocza.
Czy ich starania przyniosą efekty? Zależy to od skali protestu i wsparcia ze strony władz regionalnych oraz krajowych. Jedno jest pewne – walka o kolej na Zamojszczyźnie dopiero się zaczyna.
Materiał archiwalny, fot. Ralphs_Fotos, pixabay