Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego Sp. z o.o. (NZTK) był polskim przewoźnikiem kolejowym, który odegrał istotną rolę w transporcie kolejowym na terenie Górnego Śląska w latach 1995–2011. Firma powstała z inicjatywy przemysłu węglowego, a jej głównym celem było zapewnienie sprawnego transportu węgla z kopalń na Śląsku oraz obsługi bocznic przemysłowych.
NZTK powstał w 1995 roku w wyniku połączenia oddziałów kolejowych kilku kopalń węgla kamiennego, w tym KWK Brzeszcze, KWK Czeczott, KWK Silesia, KWK Ziemowit i KWK Siersza. Na początku działalności firma funkcjonowała pod nazwą Nadwiślański Zakład Górniczego Transportu Kolejowego Sp. z o.o. (NZGTK) i miała swoją siedzibę w Bieruniu. Właścicielem spółki była Nadwiślańska Spółka Węglowa S.A., która odpowiadała za eksploatację i transport węgla z regionu.
Rok 2003 przyniósł zmiany w strukturze własnościowej NZTK, gdy współwłaścicielami przedsiębiorstwa zostały PTKiGK Rybnik oraz PTKiGK Zabrze. W tym samym roku siedzibę firmy przeniesiono do Woli, a nazwa spółki została zmieniona na Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego Sp. z o.o. Od tego momentu firma zaczęła się intensywnie rozwijać, poszerzając swoje usługi i modernizując flotę.
Zakres działalności
NZTK świadczył szeroki zakres usług związanych z transportem kolejowym, koncentrując się głównie na przewozach towarowych. Spółka posiadała licencję na wykonywanie przewozów kolejowych rzeczy, co pozwalało jej na realizację kompleksowej obsługi transportowej bocznic kolejowych, w tym transportu węgla z kopalń i zakładów przemysłowych. Firma oferowała również wynajem pojazdów kolejowych, w tym lokomotyw i wagonów, oraz usługi utrzymania i serwisu infrastruktury kolejowej.
Ważnym elementem działalności NZTK była konserwacja i naprawa lokomotyw oraz wagonów. Przedsiębiorstwo dysponowało własnym zapleczem technicznym, które umożliwiało bieżące utrzymanie taboru kolejowego, a także wykonywanie przeglądów okresowych. Firma specjalizowała się również w doradztwie związanym z organizacją i obsługą ruchu kolejowego, co czyniło ją wszechstronnym partnerem dla sektora przemysłowego.
NZTK posiadał imponującą flotę: 37 lokomotyw spalinowych różnych typów oraz 376 wagonów samowyładowczych. Oprócz tego przedsiębiorstwo dysponowało specjalistycznymi maszynami i urządzeniami do robót torowych, co umożliwiało kompleksowe wsparcie w zakresie utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej.
Konsolidacja i likwidacja
W 2011 roku w związku z procesem konsolidacji spółek kolejowych na Górnym Śląsku, NZTK przestał funkcjonować jako samodzielny podmiot. Firma stała się częścią większego przedsiębiorstwa – DB Schenker Rail Polska, a jej działalność została włączona do struktury tej międzynarodowej korporacji. Pomimo likwidacji, dziedzictwo NZTK pozostaje istotnym elementem historii kolei przemysłowych na Śląsku.
Podsumowanie
Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego Sp. z o.o. przez wiele lat stanowił ważny element systemu transportu węgla w Polsce. Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług, nowoczesnej flocie i zaawansowanemu zapleczu technicznemu, NZTK odegrał kluczową rolę w zapewnieniu efektywnego transportu kolejowego w regionie. Choć firma zakończyła swoją działalność w 2011 roku, jej historia ilustruje znaczenie przemysłu kolejowego w rozwoju górniczych regionów Polski.
fot. Stiopa, cc-by-4.0, wa