Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. to projekt mający na celu unowocześnienie floty pojazdów kolejowych obsługujących aglomerację trójmiejską. Tego typu modernizacje obejmują zazwyczaj wymianę lub odnowienie podzespołów, które wpływają na poprawę efektywności energetycznej, bezpieczeństwa, komfortu pasażerów oraz dostosowanie pojazdów do nowych standardów technologicznych i ekologicznych.
Dzięki takim działaniom przewoźnicy, tacy jak PKP SKM, mogą poprawić jakość obsługi pasażerów, zredukować koszty operacyjne (np. poprzez oszczędności energii) oraz wydłużyć żywotność swoich pojazdów.
Zakres modernizacji może obejmować:
- Wymianę napędów elektrycznych – co zwiększa efektywność energetyczną.
- Instalację nowoczesnych systemów informacyjnych dla pasażerów.
- Poprawę komfortu wnętrza – np. poprzez montaż klimatyzacji, nowych siedzeń czy modernizację oświetlenia.
- Modernizację systemów bezpieczeństwa – np. montaż systemów monitoringu wizyjnego, poprawę systemów hamulcowych czy zabezpieczeń przeciwpożarowych.
- Dostosowanie do wymogów dostępności – np. dla osób niepełnosprawnych.
Oto kilka przykładów dużych modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) realizowanych dla SKM (Szybka Kolej Miejska) w Trójmieście:
Modernizacja EN57
Największa modernizacja dotyczyła serii EN57, która jest najbardziej charakterystycznym składem dla SKM Trójmiasto. Celem modernizacji było przedłużenie okresu eksploatacji pojazdów i dostosowanie ich do współczesnych wymagań. Główne zmiany obejmowały:
- Wymianę napędów na energooszczędne silniki asynchroniczne.
- Montaż klimatyzacji w kabinie maszynisty oraz wentylacji dla pasażerów.
- Instalację nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej (tablice LED i wyświetlacze).
- Wymianę wnętrza (nowe siedzenia, oświetlenie LED).
- Modernizację układów hamulcowych i bezpieczeństwa.
- Nowe malowanie zewnętrzne i unowocześnione elewacje pojazdów.
Modernizacja serii EN71
Składy serii EN71 również były poddawane modernizacji, obejmującej:
- Wymianę napędu na bardziej energooszczędny.
- Wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych, takich jak systemy monitoringu i nowe systemy hamulcowe.
- Montaż wyświetlaczy informacyjnych oraz automatycznych zapowiedzi dla pasażerów.
- Unowocześnienie wnętrza i zwiększenie komfortu podróży, np. poprzez wygodniejsze siedzenia, nowe oświetlenie LED.
Zakup nowych składów impuls EN63A
Choć nie jest to stricte modernizacja, warto wspomnieć o zakupie nowoczesnych składów Impuls EN63A od firmy Newag. Te pojazdy są znacznie bardziej zaawansowane technologicznie, oferując:
- Klimatyzowane wnętrza,
- Wysokiej klasy systemy informacyjne,
- Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych,
- Zwiększone bezpieczeństwo i systemy monitoringu.
Modernizacja w ramach funduszy unijnych (2015-2020)
W ramach projektów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej, SKM Trójmiasto przeprowadziła gruntowną modernizację części swojej floty. W tym okresie modernizowano głównie składy EN57, wprowadzając m.in.:
- Nowe rozwiązania technologiczne wpływające na oszczędność energii,
- Poprawę infrastruktury wewnętrznej, co podnosiło komfort podróży,
- Lepsze dostosowanie do osób z ograniczoną mobilnością.
Modernizacja EZT 14WE
Modernizacja pojazdów tej serii obejmowała instalację nowoczesnych systemów diagnostycznych, systemów sterowania ruchem oraz poprawę komfortu pasażerów przez montaż nowych siedzeń i klimatyzacji.
Projekt „Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej” (2010-2015)
Choć ten projekt dotyczył głównie infrastruktury kolejowej, był ściśle powiązany z modernizacją taboru SKM, który musiał zostać dostosowany do nowych warunków operacyjnych w ramach połączeń do nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
fot. OtoZapletal / pixabay