Polska uznawana jest za kraj, w którym organizacja ruchu drogowego jest najmniej przyjazna i najbardziej niebezpieczna dla pieszych, a wypadki z ich udziałem stanowią ponad 26% wszystkich wypadków drogowych.
Najczęstsze przyczyny zagrożeń na drogach dotyczą nieudzielenia pierwszeństwa pieszemu, nieprawidłowego przejeżdżania przez kierowców oraz nadmiernej prędkości, która prowadzi do potrąceń, w tym często śmiertelnych. Do większości wypadków dochodzi w terenie zabudowanym.
Za taki stan rzeczy odpowiedzialni są kierowcy popełniający błędy, ale również planiści i projektanci dróg oraz osoby odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniej infrastruktury.
Takiego podręcznika brakowało od lat, jak przyznają twórcy monografii. W 2013 roku przeprowadzono badania skuteczności wybranych urządzeń bezpieczeństwa pieszych, sporządzając analizy i międzynarodowy przegląd dobrych praktyk. Tak powstał podręcznik „Ochrona pieszych”, będący swoistym przewodnikiem dla instytucji i urzędów odpowiedzialnych za sprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Książka ma posłużyć również podmiotom zarządzającym drogami i ruchem drogowym w analizowaniu zagrożeń oraz planowaniu środków poprawy bezpieczeństwa pieszych. Będą z niej korzystać także studenci i pracownicy naukowi kierunków technicznych z zakresu transportu, inżynierii lądowej i bezpieczeństwa.
W monografii znajdziemy opis problematyki ruchu pieszych oraz rekomendacje do praktycznych zastosowań, w tym metody diagnozowania zagrożeń bezpieczeństwa pieszych, wdrażania środków poprawy bezpieczeństwa, monitoringu oraz ewaluacji działań poprawiających bezpieczeństwo pieszych.