Biopaliwa – czy warto je stosować?

O biopaliwach mówi się ostatnio sporo, ale zbyt ogólnie, aby można było wypracować sobie na ich temat zdanie. Wiadomo, że są przyjazne dla środowiska naturalnego.
Paliwa ekologiczne powstają z przetwórstwa biomasy, czyli produktów organizmów żywych. Główną przyczyną wprowadzenia biopaliw jest globalne ocieplenie oraz niestabilna sytuacja na Bliskim Wschodzie.

Stałe, ciekłe, gazowe?
Najogólniej mówiąc, biopaliwa możemy podzielić na stałe, ciekłe i gazowe. Do tych pierwszych możemy zaliczyć słomę, granulat trocinowy (pellet), drewno, siano oraz odpady roślinne.

Natomiast ciekłe paliwa ekologiczne to tak zwane biobenzyny. Powstają w wyniku fermentacji alkoholowej węglowodanów do etanolu. W Stanach Zjednoczonych produkuje się również biopaliwa z kukurydzy.

Paliwo gazowe, czyli biogaz, powstaje w wyniku fermentacji beztlenowej odpadów ciekłych i stałych, pochodzących z produkcji rolniczej, np. słomy czy obornika. Natomiast w procesie zgazowania biomasy powstaje gaz generatorowy (drzewny).

Konwencjonalne, ulepszone, trzeciej generacji?

Biopaliwa można podzielić również na konwencjonalne, ulepszone oraz trzeciej generacji. Te pierwsze powstają z cukru, skrobi lub oleju roślinnego, drugie z trwałego surowca, a ostatnie z glonów.

Jakie są zalety biopaliw?
Bardzo dużą zaletą biopaliw jest to, że uniezależniają użytkowników od rynku ropy naftowej, której zasoby kurczą się w zastraszającym tempie. Natomiast ich wadą jest dużo mniejsza wydajność niż w przypadku benzyny oraz innych paliw syntetycznych.

Jak utrzymać dobrą kondycję silnika
Chcesz, aby twoja ciężarówka pracowała efektywnie i wydajnie? W takim razie musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach, od których uzależniony jest dobry stan silnika diesla.
Po pierwsze – olej silnikowy. Musi być właściwie dobrany do rodzaju pojazdu i gwarantować jak najrzadszą potrzebę jego wymiany. Po drugie – czystość silnika, również zależna od rodzaju oleju, który powinien usuwać zanieczyszczenia mające niekorzystny wpływ na działanie silnika.

Po trzecie – filtry DPF, mające za zadanie oczyszczanie gazów spalinowych z cząsteczek sadzy. Filtry montowane są w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Warto pamiętać, że gdy filtr jest zatkany, zmniejsza się moc silnika i podwyższa spalanie. Regeneracja filtra polega na jego wyczyszczeniu za pomocą specjalistycznego sprzętu. Gdy zaistnieje konieczność, filtr można wymienić albo usunąć.

Pamiętajmy zatem, by regularnie sprawdzać stan jego czystości oraz – w przypadku diagnozy zapchanego filtra – poddać go wymianie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *